pokerhänder
Vi antar att du sökt dig till Pokerskola.com av en anledning: du vill bemästra den ädla konsten av pokerspel och eventuellt bli en pokerspelare. Kanske till och med en riktigt bra sådan. Lyckligtvis är detta precis vad vi erbjuder, men precis som det mesta i livet krävs det en vilja att lära sig, tillsammans med disciplin och vanligt hederligt gammalt pluggande.

Grunderna i poker skiljer sig en hel del beroende på vilken typ av spel du tänker rikta in dig på, vi ska fokusera två typer av poker som är vanliga i Sverige, och som också spelas flitigt i USA och i WSOP – World Series of Poker.

Hold ’em

Hold ’em är samlingsnamnet för en grupp pokerspel som domineras av varianterna Texas och Omaha. Texas Hold ’em är det spel som varje år avgör vinnare av WSOP, och den allmänna benämningen på detta spel är The Cadillac of Poker. I den här typen av spel ska du kombinera de kort du fått på hand med kort på bordet som är gemensamma för alla spelare. I olika rundor ska du sedan satsa pengar för att försöka pressa ut, eller locka med, dina motspelare. Spelet är slut när alla spelare utom en har lagt sig, eller efter showdown i sista bettinrundan där bäst femkortshand tar hem potten.

Mörkpoker

Mörkpoker har länge varit den dominerande pokerformen i Sverige. Har du någonsin spelat poker med pappa vid köksbordet, eller lirat Chicago med polarna i skolan, så är det just olika varianter av mörkpoker du spelat. Den här formen av poker går helt enkelt ut på att man får fem kort på hand. Efter minst ett byte (även om spel utan byte förekommer sporadiskt) och eventuellt några rundor av betar också, koras vinnaren med hjälp av bäst hand eller bäst förmåga att bluffa.

Kändes några av orden i ovanstående lektion knepiga? Gå direkt till Grammatik för en snabb bläddring i pokerlexikonet.