Vad vore väl en skola utan kurslitteratur? Även om just den här skolan i allra högsta grad är nätbaserad, så finns det faktiskt mängder av böcker som kan hjälpa dig riktigt långt på vägen mot pokermiljonerna!

I stort handlar odds och poker om att handen har olika värde och man bör naturligtvis vara insatt i vilka dessa händer är. Du bör även lära dig kasta bra händer i en situation där du förstår att du är slagen. Att prata om odds i pokersammanhang är således ett onödigt sätt att krångla till det för dig. Det räcker att vara ett matematiskt geni och ha en oklanderlig magkänsla för att bli en skicklig pokerspelare. Skämt åt sido, men det ligger faktiskt en hel del i detta med magkänsla och intuition utvecklas i takt med erfarenhet och stärks av koncentrationsförmåga.

Här är några av de klassiska verken inom genren poker.

Super System av Doyle Brunson

Skriven av Doyle “Texas Dolly” Brunson är den här boken obligatorisk läsning för alla som vill lära sig Texas Hold ’em och några av de andra klassiska pokerspelen. Brunson är en av världens mest kända och framgångsrika pokerspelare, och har vunnit WSOP ett flertal gånger. Super System kan, om du vill, bytas mot Super System II eller Super System Deluxe som är senare böcker i uppdaterad upplaga.

Spela poker som proffsen av Phil Hellmuth

Phil Hellmuth har hos vissa gjort sig känd som en “bad boy of poker”, hos andra som en irriterande gaphals och dålig förlorare. Han gillar att skylla på allt och alla andra än sig själv när det går dåligt, och har flera gånger skällt ut spelare som slagit ut honom ur stora turneringar. Trots det är Phil en auktoritet i pokervärlden, med flera vunna turneringar bakom sig. Hans strategi är passiv-aggressiv och han spelar den, stundtals, mycket framgångsrikt. Den här boken identifierar fyra olika spelartyper, och guidar var och en av dem genom pokerstrategiernas snåriga djungler.

Pokerhandboken av Dan Glimne

Det här är något så ovanligt som en pokerbok på svenska. Författaren Dan Glimne är en svensk pokerauktoritet med decennier av spel bakom sig. För den absoluta nybörjaren rekommenderas den här boken varmt, då Dan på ett pedagogiskt och enkelt sätt reder ut alla begrepp och förklara hur poker spelas och vinns. Enligt Dan Glimnes “Pokerhandboken” ‘är du inte en riktigt skicklig pokerspelare förrän du kan slänga ett par i ess eller en ess, kung – därför att du vet att den handen inte håller i just den given.